Camp Assyria
1-4 juli

Camp Assyria 1-4 juli 2021

Ett läger för barn 7-12 år med massor av lek och skoj med andra assyriska barn från hela landet.

FULLBOKAT!

Camp Assyria 1-4 juli är fullbokat och vi kan tyvärr inte emot fler anmälningar. Håll utkik på vår hemsida och vår facebook-sida för fler läger och kurser framöver.

1-4 juli 2021

Åldrar
För barn mellan 7-12 år

Lärsätersgården, cirka 5 mil väster om Västerås

Kostnad
250 kronor per deltagare för betalda medlemmar
500 kronor per deltagare för icke-betalda medlemmar
1000 kronor per deltagare för icke-medlemmar

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

Om lägergården

Lärsätersgården ligger vid Lundbysjön, i ett lugnt och ostört område med stora lekytor för bollspel och andra aktiviteter samt grillplats och stora möjligheter att ströva i skog och mark i direkt anslutning till gården. Badstrand i Lundbysjön med långgrunt vatten en kort promenad från gården.

Beskrivning

Ett läger för totalt 30 barn plus personal som kommer att bjuda på mycket lek, lärande och umgänge. Pedagogiken är anpassad till åldersgruppen och baseras på ett program där vi bakar in lärandet i lekar, tävlingar och utmaningar. Målet är att barnen ska gå från lägret och bland annat ha:

• Haft roligt och deltagit i trevliga aktiviteter

• Utökat sitt assyriska ordförråd, både öst- och västassyriska

• Ha lärt känna nya barn och kanske skaffat sig nya vänner

• Ha ökad kännedom om assyrisk identitet och historia

Lägret kommer att ha fyra lägerledare plus två köksansvariga. Läs mer detaljerad information nedan och klicka på länken till anmälningsformuläret längst ner för att anmäla ditt barn. Först till kvarn gäller.

Lägeransvariga

Noor, Ramcina och Nancy från Assyriska Riksförbundet ser fram emot att välkomna ditt barn till Camp Assyria. De kommer att ansvara för pedagogiken och aktiviteterna under lägret och har förberett ett spännande program fullt av lekar och roliga upptåg.

Deltagaravgift & betalning

Betalda medlemmar
Deltagaravgift är 250 kr per person för hela lägret om deltagaren ingår i ett hushåll som är medlemmar i någon av våra föreningar och har betalat sin medlemsavgift för året. Kontakta oss om ni är osäkra på om ni har betalat medlemsavgiften eller inte.

Icke betalda medlemmar
Deltagaravgift är 500 kr per person för hela lägret om deltagaren ingår i ett hushåll som är medlemmar i någon av våra föreningar men som inte har betalat sin medlemsavgift för året. Kontakta oss om ni är osäkra på om ni har betalat medlemsavgiften eller inte.

Icke-medlemmar
Deltagaravgift är
1000 kr per person för hela lägret om deltagaren ingår i ett hushåll som inte är medlemmar i någon av våra föreningar.

Vad som ingår
I kostnaden ingår allt under lägret; samtliga måltider, boende i flerbäddsrum och alla aktiviteter.

Betalning
Betalning ska vara oss tillhanda senast 14 dagar från det att anmälan är inskickad, dock senast den 20:e juni. Annars riskerar ni att mista er plats. Betalning sker till Assyriska Riksförbundet via Swish: 123 350 29 45. Uppge: Camp Assyria samt barnets/barnens namn.

Transport

Föräldrar står för resa till och från lägret.

För de som önskar försöker vi ordna samåkning. I anmälningsformuläret kan du ange om du kan tänka dig att erbjuda skjuts till andra barn från samma ort eller utmed din rutt, alternativt om du söker samåkning för ditt barn.

Anmälan

Anmälan görs via formulär (knapp längst ned på sidan). Om du vill anmäla fler än ett barn ska du fylla i formuläret separat för varje barn.

Avbokningsregler

Vi har tyvärr ingen möjlighet att återbetala deltagaravgiften om ert barn inte kan delta i lägret av någon anledning, inklusive sjukdom.

Försäkring

Det är förälders ansvar att tillse att barn som anmäls till våra läger är försäkrade.

Covid 19

Vi anpassar oss till Covid-19 genom att hålla så många aktiviteter som möjligt utomhus, vädrar och håller avstånd.

Kläder och andra värdesaker

De privata tillhörigheter som deltagarna har med sig till lägret ansvarar var och en för. Vi tar inte ansvar för deltagarnas tillhörigheter och ersättning utgår därför inte vid förlust. Detta är viktigt att tänka på när det gäller värdesaker som mobiltelefon, kamera, dator och dyrare klädesplagg.

För kvarglömda saker ansvaras ej. Önskas upphittade kvarglömda saker skickas med post görs detta först efter att portot är förskottsinbetalt.

Mobilanvändning

Deltagarna ansvarar själva för sina mobiltelefoner under lägret. De får inte användas under aktivitetspassen om inte lägerpersonalen tillåter det.

För många är mobilen en trygghet kvällstid/nattetid och flera familjer uppskattar att det är lätt att hålla kontakten. Eventuell begränsning av skärmtid, surf etc. sköts av respektive målsman med lämplig app/föräldrakontroll. Vill ni att mobilen förvaras inlåst under dagtid lämnas den till ledarna vid morgonsamlingen.

Ordningsregler

Vi eftersträvar ett tryggt och trevligt läger för såväl deltagare som personal. Genom anmälan till lägret godkänner deltagaren och dess målsman följande ordningsregler.

• Behandla alla med respekt, såväl deltagare som personal.

• Sova i tilldelat rum.

• Följa instruktioner från personal.

• Inte inneha eller använda droger, t.ex. alkohol, tobak eller narkotika.

• Följa dagsprogrammet.

• Inte lämna anläggningen utan personalens tillåtelse.

• Inte utföra någon form av klotter, skadegörelse eller nedskräpning.

• Använda utrustning med förstånd och aktsamhet.

Bryter deltagare mot ordningsregler kan det medföra att hen blir hemskickad utan ekonomisk kompensation för återstående lägerdagar.

Packning

Här följer förslag till packning inför lägret:

• Underlakan, påslakan, örngott

• Solkräm

• Badkläder och badhandduk

• Keps/solhatt

• Fickpengar

• Eventuella mediciner

• Vattenflaska

• Myggmedel

• Tandborste, tandkräm, liten handduk

• Schampo, balsam, duschtvål

• Handduk

• Hårborste

• Jacka

• Skor

• Skor som är lätta att ta på och av

• Byxor

• T-shirt/Linne

• Tröja

• Shorts/Kjol

• Underkläder

• Strumpor

• Nattkläder

• Oömma kläder för utomhusaktiviteter

Besök under lägret

Det går bra att besöka lägret under kortare tid och utan att det stör aktiviteterna.

Lägerledare

Våra lägerledare består dels av personal och dels av frivilliga som ställer upp. Inom Assyriska Riksförbundet och dess medlemsföreningar har läger anordnats under mer än 40 år och vi har många medlemmar som själva var med på ett assyriskt läger som barn och som har varit med och anordnat läger som vuxna.

För både våra anställda och frivilliga som ska ansvara för minderåriga kräver vi uppvisning av ett utdrag ur belastningsregistret. ”Utdrag för arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg”.

Digitalträff för föräldrar inför lägret

Föräldrar som önskar kan i anmälningsformuläret ange att man önskar delta i en digital träff med lägerledarna någon vecka innan lägret. Under träffen har ni möjlighet att kort lära känna lägerpersonalen samt möjlighet att ställa frågor om lägret.

Boende, dusch och mat

För specifika uppgifter om boendet besök lägergårdens hemsida. Generellt gäller att boende på lägergård innebär en enklare form av boende än hotell.

Rum
Lägergårdarna vi bokar har oftast flerbäddsrum, ibland upp till fem bäddar (våningssängar) eller fler i ett och samma rum. Man delar alltså rum med flera andra. Killar och tjejer sover separat.

Toaletter och dusch
Det är som regel gemensamma toaletter och duschar på lägergårdarna vi bokar.

Mat
Vi har oftast kökskunnig personal som lagar maten, alternativt lägergårdens egna kök/catering från närliggande restauranger. Det är alltid frukostbuffé med flera olika alternativ, lunch, mellanmål (frukt), middag och kvällsmat (mackor med pålägg).

Drogfritt

Alla våra läger är helt drogfria, här råder totalt rök- och snusförbud för såväl personal som deltagare och övriga gäster.

Aktiviteter och pedagogik

Vi förbereder alltid ett detaljerat program för alla lägerdagar. Vi varvar lekar och utomhusaktiviteter med stimulerande samtal och diskussioner kring identitet, språk, historia men även saker som kamratskap, moral och etik. Allt anpassas till den specifika åldersgruppen för lägret.

Positiv förstärkning
Vi arbetar och utbildar lägerpersonalen i metoden positiv förstärkning. Metoden innebär att man främjar/belönar ett önskat beteende istället för att bestraffa icke-önskat beteende.

Inkludering
Vi är måna om att alla deltagare i våra läger/kurser ska känna sig inkluderade. Alla ska känna sig som en del av gruppen.

Mobbning
Vi accepterar ingen form av trakasserier, kränkning eller mobbning. Om någon bryter mot reglerna eller får en annan person att känna sig kränkt pratar vi omgående och enskilt med personen i fråga samt att vårdnadshavare kontaktas. Skulle beteendet upprepas kan det leda till att vistelsen avbryts.

Övriga villkor

Sjukdom/förhinder

Deltagaravgiften återbetalas inte vid sjukdom eller förhinder.

Inställt läger/kurs

I händelse av att läger/kurs måste ställas in betalas hela deltagaravgiften tillbaka.

Angående Covid-19

Beroende på hur situationen med pandemin ser ut vid lägerstart, regeringens restriktioner och folkhälsomyndighetens rekommendationer kan olika åtgärder komma att krävas, till exempel kan det bli aktuellt med ett negativt coronatest för deltagare innan lägret. Vi följer myndigheternas rapportering kontinuerligt och ansvarar för att informera anmälda deltagare.

Särskilda behov

I de fall det inte går att uppfylla enskilda deltagares behov finns det tyvärr ingen möjlighet att ta emot anmälan och vi förbehåller rätten att neka deltagande.

Specialkost

Det är deltagarens och dess målsmans ansvar att meddela om det önskas specialkost i anmälan. Inga krav kan ställas på oss om denna information uteblir.

Vi kan erbjuda vegetarisk, glutenfri eller laktosfri kost. I de fall en deltagare har önskemål om specialkost som inte kan tillgodoses ges möjligheten att deltagaren själv har med sig mat som kan värmas i micro.

Medgivande till medverkan på bild, film och övrig media

Deltagaren och dess målsman ger genom anmälan sitt medgivande till att deltagaren får medverka på bild, film och övrig media. Vi har rätt att utan begränsningar, t.ex. på Internet och i marknadsföringssyfte, använda stillbilder, filmklipp, ljudklipp etc. där deltagaren medverkar i vår fortsatta verksamhet.

Försäkring

Deltagarens försäkring gäller. Därför bör ni själva kontrollera vilken typ av försäkring ni har och vad som gäller vid eventuell skada, stöld eller skadegörelse.

Värdesaker

Deltagaren väljer själv vad som ska packas med till lägret men observera att ingen ersättning utgår för stöld eller skadegörelse av deltagares kläder eller tillhörigheter.

Avbruten lägervistelse

I händelse av avbruten lägervistelse betalas ingenting (0 kr) av deltagaravgiften tillbaka. Detta gäller exempelvis:

• om deltagaren eller dess målsman själv väljer att avsluta lägervistelsen, oavsett anledning.

• om deltagaren måste åka hem på grund av sjukdom eller olycksfall.

• om deltagaren inte följer ordningsregler eller på annat sätt missköter sig och lägerpersonalen beslutar att deltagaren inte får vara kvar.

Deltagarens målsman ansvarar för att hämta deltagaren eller om det inte är möjligt ansvara för att någon annan gör det. Vi betalar inte ut någon ekonomisk kompensation för resa eller andra omkostnader.

Skadegörelse

I händelse av att deltagaren utför någon form av skadegörelse, klotter, nedskräpning etc. som innebär en kostnad att åtgärda/reparera är deltagaren och dess målsman ekonomiskt ansvarig. Arrangören har då rätt att kräva betalning för kostnader så som klottersanering, reparation av fastighet såväl inomhus som utomhus, reparation/inköp av möbler eller andra förekommande kostnader.

Personuppgifter

Deltagaren och dess målsman ger genom anmälan till lägret sitt medgivande till att deltagarens samt målsmans person- och kontaktuppgifter sparas i vårt deltagarregister. Registret innehåller de uppgifter som deltagaren och dess målsman själva har lämnat. Registret används till att administrera och planera vår verksamhet, t.ex. pågående eller nya läger.